هفته مبارزه با مواد مخدر گرامی باد/تشریح سیاست ها و خط مشیء ستاد مبارزه با مواد مخدر

۳۰ خرداد تا پنجم تیرماه، به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

در ادامه، سیاست ها و خط مشیء ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان می شود.

 

مقدمه
در طول سال های گذشته مبارزه مقدس با مواد مخدر تنها به نیروهای نظامی و پلیسی کشور محدود می شد، با تولد علم کاهش تقاضا در دنیا و همگامی کشورمان در این حوزه با سایر کشورهای پیشرفته، متخصصان ایرانی توانستند در حوزه های گوناگون اعم از پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و مقابله دستاوردهایی درخور جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند به طوری که اکثر کشورهای مطرح در این زمینه بر پیشقدم بودن جمهوری اسلامی ایران در این حیطه اذعان دارند. اکنون در هزاره سوم با توجه به پوشش فراگیر، اثرگذاری و نقش کلیدی رسانه ها لازم است ضمن برجسته سازی و تقویت تخصصی این حوزه، بر کارآیی و اثربخشی آن نیز بیفزاییم.
تدوین سیاست ها و رهنمودهای حوزه های گوناگون مبارزه با موادمخدر گامی اساسی در تبیین رویکرد تخصصی ستاد مبارزه با موادمخدر در این زمینه به شمار می آید. امید است با ارتقای بروز این سیاست ها، دستیابی به هدف غایی ستاد در این زمینه، که همان کنترل اعتیاد در کشور است محقق شود.

** وضعیت موجود تولیدات فرهنگی در مبارزه با اعتیاد در رسانه ها:
در شرایطی سیاست ها و رهنمودهای مبارزه با موادمخدر تدوین می شود که بسیاری از رسانه های نوشتاری، دیداری و شنیداری بخشی از تولیدات خود را به همین موضوع اختصاص داده اند. رسانه های دیداری در کنار اعتبار کمکی که از طریق ستاد مبارزه با موادمخدر به آنها داده می شود خود نیز با صرف هزینه در این خصوص به مقوله اعتیاد می پردازند. فضای فعلی حاکم بر جامعه حکایت از این موضوع دارد که بسیاری از رسانه ها علاقه مندند تا داوطلبانه به این موضوع بپردازند و جمع کثیری از آنان بدنبال آگاه سازی و اقدامات صورت گرفته دستگاه های فرهنگی عضو ستاد، اولویت و خطر آن را احساس کرده اند. جمع کثیری از این افراد علاقه مند و داوطلب، بدون در نظر گرفتن ابعاد تخصصی مبارزه با اعتیاد تنها بر اساس ذهنیت خود به تولید در این زمینه می پردازند و با توجه به تاثیر گذاری رسانه، این خطر وجود دارد که بسیاری از فعالیت های آموزشی و نگرشی قبلی با کوچکترین غفلت در این زمینه، اثری معکوس بر جای گذارد. در حال حاضر برخی روزنامه ها تنها برخورد سیاه نمایانه با اعتیاد دارند و برخی رسانه های دیداری با طنز جلوه دادن اعتیاد از قبح آن در جامعه می کاهند. با چهره سازی رسانه ها از معتادان آخر خطی، بسیاری از مردم فریب ظاهری غیرکارشناسانه از اعتیاد را می خورند و معتادان آخر خطی و کارتن خواب را معتاد واقعی می شناسند.

* خط مشی ها و تدابیر رسانه ای ستاد مبارزه با موادمخدر
عرصه ارتباطات:
۱- بکارگیری کلیه فرصت های رسانه ای در امر خطیر مبارزه با موادمخدر اعم از رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری همچنین رسانه های نوین شامل اینترنت، پیامک، پست الکترونیکی، بلوتوث، بسته های چند رسانه ای و …
۲- برجسته سازی عوارض اعتیاد و مشکلات آن در پردازش به مقوله اعتیاد در قالب طنز.
۳- پرداختن به الگوهای رایج جامعه و اعتیاد به منظور تقویت حس همزاد پنداری نزد مخاطبان.
۴- آمیختگی اصول و باورهای دینی در روح حاکم بر کلیه برنامه های موجود.
۵- بهره گیری از کلیه قالب های موجود در راستای انتقال پیام، اعم از داستان نویسی، خبر، مقاله و … در حوزه رسانه های نوشتاری و قالب های مستند، میزگرد، گفت و گو، سریال و … در حوزه رسانه های دیداری و شنیداری
۶- پرهیز از بکارگیری چهره های محبوب، خوش مشرب و عامه پسند در نقش افراد معتاد.
۷- پرهیز از ارسال پیام های قدیمی، واضح و تکراری مبنی بر خطرناک بودن یا بد بودن اعتیاد و مصرف مواد.
۸- تمرکز بر مخاطب قرار دادن کلیه لایه های جامعه اعم از عموم، افراد مسوول، افراد کلیدی و ….
۹- پرهیز از همه گیر نمایی مقوله اعتیاد در اقشار گوناگون جامعه و شکستن قبح مصرف آن.
۱۰- پرهیز از سیاه نمایی صرف در موضوع اعتیاد.
۱۱-تخصیص متناسب برنامه های رسانه ای و زمان مناسب کلیه حوزه های امر مبارزه.
۱۲-توجه جدی به ارتباطات چهره به چهره، همسالان و سایر روش های جدید و موثر.

*عرصه پژوهش:
۱- تمرکز پژوهش های رسانه ای از طریق ارزشیابی مستمر تولیدات درخصوص اثر بخشی بیشتر بر مخاطبان و انتخاب قالب ها و رسانه های موثرتر.
۲- تقویت رویکرد علمی- تخصصی کلیه تولیدات رسانه ای عرصه مبارزه با موادمخدر با بکارگیری مشاوران و کارشناسان ذیصلاح در این حوزه.
۳- تمرکز بر عوامل خطرساز و آغاز کننده بومی در کشور، مبتنی بر پژوهش های موجود ملی.
۴- تمرکز تولیدات رسانه ای بر اطلاعات حاصله از نیازسنجی اولیه از مخاطبان.
۵- پرهیز از ارایه آمار و ارقام غیر مستدل درخصوص اعتیاد و ذکر آمار علمی و معتبر ستاد مبارزه با موادمخدر.
۶- تاکید بر مشاوره با تخصص های مختلف علمی و بین رشته ای در تولیدات رسانه ای مبارزه با موادمخدر.

** عرصه پیشگیری:
۱- تمرکز فعالیت های رسانه ای با تاکید بر مداخله پیشگیرانه در مراحل اولیه و آغازین اعتیاد.
۲- تقویت رویکرد توانمند سازی آحاد جامعه از طریق آموزش مهارت های زندگی.
۳- تقویت جایگاه کانون خانواده و ارتقاء فرهنگ فرزند پروری.
۴- تقدم امر پیشگیری اولیه از اعتیاد بر سایر حوزه های عرصه مبارزه.
۵- تمرکز برنامه ها بر گروه های سنی کودک و نوجوان
۶- پرهیز از رویکرد ترویج مصرف تفننی
۷- تاکید رسانه بر پرهیز از مصرف مواد دروازه ای ( دخانیات و مشروبات الکلی)
۸- تاکید بر به روز رسانی اطلاعات و آگاهی های جامعه در خصوص پدیده های جدید الورود در حوزه اعتیاد
۹- تاکید بر نقش اساسی مردم در امر پیشگیری از اعتیاد و مردمی کردن فعالیت های پیشگیرانه

** عرصه درمان
۱- پرهیز از پرداختن صرف به جمعیت اندک معتادان آخر خطی و کارتن خواب و مشکلات آنان
۲- پرهیز از ارائه شکل و چهره ای خاص از فرد معتاد نزد مخاطب عام
۳- ارسال پیام های شفاف و دقیق در حوزه درمان مبنی بر تقویت و القای این باور عمومی که درمان اعتیاد آسان نیست اما ممکن است
۴- تصویر پردازی مناسب از راهکارهای تخصصی و موثر در درمان اعتیاد
۵- اطلاع رسانی بروز در خصوص سیاست ها، روش ها و مراکز درمانی قانونی و معتبر در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب از سوی مراجع ذیصلاح
۶- توجه رسانه ای به تقدم درمان های غیر دارویی بر سم زدایی و درمان جسمانی صرف
۷- ترغیب جمعیت معتادان به سمت فرآیند درمان و جلب پذیرش سایر نهادهای اجتماعی نسبت به افراد ترک کرده

** عرصه مقابله:
۱-تاکید نظام بر سلامت جسمانی روانی و مصون سازی ابناء بشریت
۲-تقویت جایگاه و نقش نظام جمهوری اسلامی در ابعاد بین المللی با تاکید بر اقدامات و برنامه های آن به ویژه در تولیدات با مخاطبان فراملی
۳-اغناء سازی عمومی در ارائه اخبار و اطلاعات مردمی به مراجع ذیربط در امر مبارزه
۴- اصلاح باور عمومی در خصوص بی تفاوتی و بی علاقگی نظام در امر مقدس مبارزه با مواد مخدر از طریق تنویر افکار عمومی و پاسخگویی مسوولانه در این حوزه.
۵- انعکاس اقتدار نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی کشور و مجاهدت تلاشگران عرصه مواد مخدر با همکاری دستگاه های ذیربط.
۶- تقبیح شغل غیر قانونی و غیر شرعی توزیع مواد مخدر و روانگردان و تشریح عواقب و ابعاد سوء اخلاقی، شرعی و انسانی آن.
۷- نشان دادن شخصیت واقعی پلیس و پرهیز از برجسته سازی غیر واقعی و جداسازی وی از سایر اقشار جامعه.
۸- تقبیح و برجسته نمایی ابعاد شرورانه و منفی قاچاقچیان مواد مخدر.
۹- حضور بیگانگان و سیاست های متغییر آنان در کشورهای همسایه و نقش آنان در اشاعه کشت، تولید و مصرف مواد مخدر در منطقه.
۱۰- اغناء شفاف این نکته که در جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تولید داخلی وجود ندارد و مواد مصرفی موجود منشاء کاملا خارجی دارند.

**عرصه سازمان های مردم نهاد:
۱-تاکید بر حضور و مشارکت جدی مردم، خانواده ها و تیم های محلی در زمینه های پیشگیری، کاهش آسیب و درمان معتادان با بهره گیری از توانمندی سازمان های مردم نهاد.
۲-انعکاس فعالیت های موثر و کارا در حوزه سازمان های مردم نهاد و تیم های محلی.
۳-بستر سازی به منظور گسترش و توسعه فعالیت های سازمان های مردم نهاد و تیم های محلی در سطوح مختلف جامعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *